Kundvagn

Kundvagnen är tom

Vanliga frågor & svar

Ekonomi

Jag har inte fått fakturan.
Svar: Fakturan skickas i ett separat kuvert och kommer med posten inom några dagar. Fakturan kan även komma via e-post om vi har din e-postadress. Titta då även i skäpposten.

Jag hinner inte betala fakturan i tid.
Svar: Skicka fakturanummer, namn och vilket datum du kommer att betala fakturan till ekonomi@irishjalpmedel.se

Jag har inte fått pengarna från det jag returnerat
Svar: För att pengarna ska kunna betalas ut behöver returblanketten vara ifylld och bifogad bank, clearingnummer och kontonummer behöver anges. Kontakta ekonomi@irishjalpmedel.se vid frågor.
 

Webbshopen

Jag har glömt mitt lösenord.
Svar: Välj rubriken Logga in. Klicka på knappen Glömt lösenord. Fyll i den e-postadress du använde när du registrerade dina kunduppgifter. Klicka på knappen Skicka.

Jag vill byta lösenord.
Svar: Logga in med nuvarande användarnamn och lösenord. Överst i den högra spalten finns fältet för att ange nytt lösenord. Skriv in det nya och spara.

Jag kan inte bekräfta min order i kassan
Svar: Kontrollera att du är inloggad som kund. Om du är ny kund, registrera först dina kunduppgifter här

Jag försöker registrera mig som ny kund men får ett felmeddelande.
Svar: privatperson: Vi kanske redan har din e-postadress registrerat för nyhetsbrev. Skriv till eButiken@irishjalpmedel.se om du vill att vi registrerar dina kunduppgifter.
Svar: företag/kommun: Det kan vara så att vi redan har den fakturaadress du vill registrera i vårt kundregister. Skicka ett meddelande till eButiken@irishjalpmedel.se med vilken leveransadress du vill att vi lägger till.

Kan företag få öppet köp om vi beställer via er hemsida?
Svar: Nej, öppet köp gäller enbart privatpersoner och sker efter överenskommelse. Returer i övrigt ska överenskommas eller godkännas av oss. 

Allmänt

Kan jag som privatperson ångra mitt köp om jag beställer hos er?
Svar: Ja som privatperson har du enligt distanslagen möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar från köpet. Varan ska returneras efter godkännande av oss på köparens bekostnad och återsändas komplett och i oanvänt skick. Är varan ok krediteras varukostnaden. Saknas delar och/eller trasig förpackning kan avdrag ske från varans pris.

Varför står priserna utan moms?
Svar: Första gången du besöker eButiken får du välja om du Företag eller Privatperson. Detta styr om priserna ska visas utan moms (Företag) eller med moms (Privatperson). Du kan när som helst ändra detta genom att klicka längst ned på sidan och välja hur du vill Visa pris.

Varför har manualerna i förpackningarna så liten text?
Svar: Det är en standardmanual som följer med i leveransen. Önskar du ett annat format kan du hämta det på respektive produktsida i eButiken. Många har en Daisymanual för nedladdning alternativt word/pdf. Önskar du en punktskriftsmanual är du välkommen att kontakta oss.

Min talande armbandsklocka har slutat prata
Svar: Dianas tal går att både stänga av och sätta igång. Om klockan slutat prata kan du testa att sätta igång den igen. Hur det görs hittar du i manualen. Skulle den ändå inte fungera rekommenderar vi att du går till en urmakare och byter batteri.

Jag har fått sämre syn och vet inte var jag ska vända mig
Svar: Be din ögonläkare om en remiss till Syncentralen. Skulle du ”se för bra” är du välkommen att kontakta Iris Hjälpmedel för Personlig rådgivning om synhjälpmedel och vardagstips.

Vart kan jag vända mig med frågor om leveranser?
Svar: Det enklaste sättet är att ha ett konto hos oss där du kan följa din order och leverans. Har inget konto kan du skicka en förfrågan till info@irishjalpmedel.se eller har du ingen dator kan ringa vår växel. Vi behöver kompletta personuppgifter för att spåra leveranser.

Jag har ingen dator och vill beställa per telefon – hur gör jag?
Svar: Välkommen att ringa 08-39 94 00 under vår telefontid, vardagar 9.30-11.30.
 

Retur/reklamation

Jag vill skicka en produkt för reklamation
Svar: Följ länken så hittar du all information du behöver

Jag vill ha en returblankett
Svar: Skriv till reklamation@irishjalpmedel.se, beskriv ditt ärende vem du är och till vilken adress vi ska skicka till.
 

Produktsupport

Jag har köpt en produkt och behöver support. Var kan jag vända mig?
Svar privatkund: Du kan skriva till produktsupport@irishjalpmedel.se så besvarar vi ditt ärende inom några dagar. Du kan också ringa 08-39 94 00 och välja knapp val 1 för privat och därefter knappval 2 för produktförfrågan.

Min telefon har slutat fungera. Vad kan jag göra?
Svar: Starta om din telefon genom att stänga av och slå på den. Om du inte kan stänga av din telefon, ta bort batteriet och sätt tillbaka det på plats och försök att slå på telefonen igen. Du kan även starta om din telefon genom att trycka och hålla inne knappen Avsluta på BlindShell classic samt MiniVIsion2+ i cirka 10 sekunder.

Var hittar jag manualen för min telefon?
Svar: Du hittar alla manualer och snabbguider för våra telefoner på respektive produktsida alternativt i telefonens huvudmeny beroende på modell. Önskar du en manual i Daisy eller punktskrift skicka en förfrågan till produktsupport@irishjalpmedel.se eller ring så skickar vi det till dig utan kostnad.

Jag har laddat ner en app till min telefon men den fungerar inte. Kan ni hjälpa mig?
Svar: Iris Hjälpmedel erbjuder ingen support för tredjepartsappar förutom de som är förinstallerade på telefonen. 

Erbjuder telefonerna som iris Hjälpmedel säljer röststyrning?
Svar: MiniVision2+ och BlindShell erbjuder röststyrd uppringning samt diktering av text.

Jag behöver hjälp att komma igång med min telefon. Kan ni hjälpa mig?
Svar: När du köper en mobiltelefon hos Iris Hjälpmedel ingår alltid en timmes kostnadsfri utbildning i vårt showroom eller via telefon. Behöver du ytterligare utbildning kan detta beställas separat. Kontakta oss så berättar vi mer.

Du hittar även webbinarier om våra telefoner på respektive produktsida eller på Iris Hjälpmedels YouTubekanal.

Top