Support och service

Välkommen till våra sidor med information om några av våra utvalda produkter. De innehåller bland annat manualer, lathundar och uppgraderingar till Daisyspelare men även demoversioner av olika programvaror som du kan prova.

Produktsupport

Iris Hjälpmedels support omfattar - alla ärenden om Milestone - samt övriga Daisyspelare som är köpta hos Iris Hjälpmedel. Support för frågor om specialmobiler och applikationer kan du också få. Det gäller produkter som är inköpta hos Iris Hjälpmedel.
Ring 08-39 94 00 (knappval Produktförfrågan). 

Garanti, service eller reparation?

Fyll i vår digitala returblankett, skriv ut och bifoga den med din produkt. Om du vill fylla iformuläret digital, ladda först ner det till din dator. Märk din försändelse med "Retur". Ge oss en så utförlig information som möjligt så blir det lättare för oss att hantera ditt ärende och du får hjälp snabbare.

Ångrar du ditt köp?

Vi vill att alla ska vara nöjda med de produkter som handlas av oss men ibland kan det bli fel. Hos oss har du ångerrätt i 14 dagar från det att du fått din vara. Läs mer om hur du använder din Ångerrätt i våra Allmänna villkor.

Manualer på punktskrift

För personer med synnedsättning har MTM en individuell service där det går att beställa manualer och annat material på punktskrift.
 

Batteribyten - urmakare

Batteribyten på klockor hänvisas till auktoriserade urmakerier. Vi rekommenderar batterier av märke Varta.

Följ denna länk för att hitta en urmakare nära dig.

Batteribyte hos Iris Hjälpmedel sker endast via postförsändelser eller förberedda avlämnanden, Bifoga alltid:

  1. inköpshandlingar (kopia på faktura/kvitto eller följesedel)

  2. felbeskrivning

  3. märk försändelsen ”Service”.

 

Vanliga frågor och svar

Ekonomi
Jag har inte fått fakturan.
Svar: Fakturan skickas i ett separat kuvert och kommer med posten.
Jag hinner inte betala fakturan i tid.
Svar: Skicka fakturanummer, namn och vilket datum du kommer att betala fakturan till invoice@irishjalpmedel.se
Jag har inte fått pengarna från det jag returnerat
Svar: För att pengarna ska kunna betalas ut behöver returblanketten vara ifylld och bifogad bank, clearingnummer och kontonummer behöver anges.

eButiken
Jag har glömt mitt lösenord.
Svar: Välj rubriken Logga in. Klicka på knappen Glömt lösenord. Fyll i den e-postadress du använde när du registrerade dina kunduppgifter. Klicka på knappen Skicka.
Jag vill byta lösenord.
Svar: Logga in med nuvarande användarnamn och lösenord, välj rubriken Kontaktpersoner på Mina sidor. Klicka på knappen Redigera till höger om ditt namn. Där öppnas ett fält för att fylla i nytt lösenord.
Jag kan inte bekräfta min order i kassan
Svar: Kontrollera att du är inloggad som kund. Om du är ny kund, registrera först dina kunduppgifter här
Jag försöker registrera mig som ny kund men får ett felmeddelande.
Svar privatperson: Vi kanske redan har din e-postadress registrerat för nyhetsbrev. Skriv till eButiken@irishjalpmedel.se om du vill att vi registrerar dina kunduppgifter.
Svar företag/kommun: Det kan vara så att vi redan har den fakturaadress du vill registrera i vårt kundregister. Skicka ett meddelande till eButiken@irishjalpmedel.se med vilken leveransadress du vill att vi lägger till.
Kan företag få öppet köp om vi beställer via er hemsida?
Svar: Nej, öppet köp gäller enbart privatpersoner. Returer i övrigt ska överenskommas eller godkännas av oss. 

Allmänt
Kan jag som privatperson få öppet köp om jag beställer hos er?
Svar; Ja som privatperson har du enligt distanslagen möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar från köpet. Varan ska returneras efter godkännande av oss på köparens bekostnad och återsändas komplett och i oanvänt skick. Är varan ok krediteras varukostnaden. Saknas delar och/eller trasig förpackning kan avdrag ske från varans pris.
Varför står priserna utan moms?
Svar: Första gången du besöker eButiken får du välja om du Företag eller Privatperson. Detta styr om priserna ska visas utan moms (Företag) eller med moms (Privatperson). Du kan när som helst ändra detta genom att klicka längst ned på sidan och välja hur du vill Visa pris.
Varför har manualerna i förpackningarna så liten text?
Svar: Det är en standardmanual som följer med i leveransen. Önskar du ett annat format kan du hämta det på respektive produktsida i eButiken. Många har en Daisymanual för nedladdning alternativt word/pdf. Önskar du en punktskriftsmanual är du välkommen att kontakta oss.
Min talande armbandsklocka har slutat prata
Svar: Diana går att stänga av/sätta igång genom att hålla talknappen. Om klockan slutat prata kan du testa att hålla den inne i 5 sekunder för att sätta igång den igen. Skulle den ändå inte fungera rekommenderar vi att du går till en urmakare och byter batteri.
Jag har fått sämre syn och vet inte var jag ska vända mig
Svar: Be din ögonläkare om en remiss till Syncentralen. Skulle du ”se för bra” är du välkommen att kontakta Iris Hjälpmedel för Personlig rådgivning om synhjälpmedel och vardagstips.
Vart kan jag vända mig med frågor om leveranser?
Svar: Det enklaste sättet är att ha ett konto hos oss där du kan följa din order och leverans. Har inget konto kan du skicka en förfrågan till info@irishjalpmedel.se eller har du ingen dator kan ringa vår växel. Vi behöver kompletta personuppgifter för att spåra leveranser.
Jag har ingen dator och vill beställa per telefon – hur gör jag?
Svar: Välkommen att ringa 08-39 94 00 under vår telefontid, vardagar 9.30-11.30.

Reklamation
Jag vill skicka en produkt för reklamation
Svar: Följ länken så hittar du all information du behöver
Jag vill ha en retur- och servicesedel
Svar: Skriv till reparation@irishjalpmedel.se, beskriv ditt ärende vem du är och till vilken adress vi ska skicka till.

Produktsupport
Jag har köpt en produkt och behöver support. Var kan jag vända mig?
Svar privatkund: Du kan skriva till produktsupport@irishjalpmedel.se så besvarar vi ditt ärende inom några dagar. Du kan också ringa 08-39 94 00 och välja knapp val 1 för privat och därefter knappval 2 för produktförfrågan.
Min telefon har slutat fungera. Vad kan jag göra?
Svar: Starta om din telefon genom att stänga av och slå på den. Om du inte kan stänga av din telefon, ta bort batteriet och sätt tillbaka det på plats och testa att slå på telefonen igen. Tips: MiniVision och SmartVision2 avger en kort vibration vid påslagning. Testa att justera volymen för talsyntesen. Använd höger piltangent för att öka volymen på MiniVision. På SmartVision2 tryck ner och håll inne fyrkant, (#), och tryck samtidigt på Volym Upp.
Var hittar jag manualen för min telefon?
Svar: Du hittar alla manualer och snabbguider för våra telefoner på respektive produktsida. Önskar du en manual i Daisy eller punktskrift skriv en förfrågan till produktsupport@irishjalpmedel.se eller ring så skickar vi det till dig utan kostnad.
Jag har laddat ner en app till min SmartVision2 men den fungerar inte. Kan ni hjälpa mig?
Svar: Iris Hjälpmedel eller Kapsys erbjuder ingen support för de appar som laddas ner från Google play, förutom de som är förinstallerade på telefonen. Tips: Vissa appar som laddas ner via Google Play är inte kompatibla med den fysiska knappsattsen, utan kräver användning av pekskärmen.
Erbjuder telefonerna som iris Hjälpmedel säljer röststyrning?
Svar: SmartVision2 samt MiniVision erbjuder röststyrd uppringning samt diktering av text.

 

Visa pris